Siirry sisältöön
Rovakaira
  • Palvelumme
        • Vikapalvelut
          • Sähkökatkot
          • Ilmoita viasta
          • Korvaukset sähkökatkoista ja vahingoista
          • Näin varaudut pitkiin sähkökatkoihin
          • Ohjeita vianhakuun
          • Häiriötiedottaminen
        • Sähköliittymät
          • Ohjeita liittymän tilaukseen
          • Tilaa liittymä
          • Kiinteistön osto ja sähköliittymän siirto
          • Muutokset liittymiin
          • Mittarointilomake
          • Hintatiedustelu
          • Urakoitsijalle
          • Maankäyttö
          • Kapasiteettikartta
        • Muut palvelut
          • Laskut ja maksaminen
          • Kaapelinäyttö
          • Puunkaatoapu
          • Muuttajalle
          • Mittarin lukuohje
          • Sähkömittareiden massavaihto
          • Aurinkosähkö
          • Energianeuvonta
        • Ehdot ja hinnat
          • Sähkövero
          • Verkkopalveluhinnasto
          • Sähköliittymähinnasto
          • Verkkopalveluehdot VPE2024
          • Liittymisehdot LE2019
        • Usein kysyttyä
        • Rovakaira-konserni
          • Rovakairan Verkonrakennus Oy
          • Kittilän Alueverkko Oy
  • Tietoa meistä
        • Tietoa Rovakairasta
          • Vuosikertomukset
          • Yhtiön historiaa
          • Rovakairalehti
          • Ajankohtaista
          • Verkon kehittämissuunnitelma
        • Hallinto ja tilintarkastajat
        • Johtoryhmä
  • Rovakaira työnantajana
        • Meillä töissä
        • Avoimet työpaikat
  • Ota yhteyttä
        • Asiakaspalvelu
        • Yhteydenottolomake
        • Vahinkoilmoituslomake
        • Laskutusosoitteet
  • Lomakkeet ja ohjeet
  • OmaKaira
  • Hae

Usein kysytyt kysymykset

Muutto

Olen muuttamassa, miten saan sähköt?

Kun muutat, tee sähkösopimus valitsemasi sähkönmyyjän kanssa vähintään 14 vrk ennen muuttoa. Sinun ei tarvitse ilmoittaa muutosta erikseen Rovakairalle, sillä saamme sähkömyyjältäsi tarvittavat tiedot verkkopalvelusopimusta varten.

Sähkönmyyjiä voit vertailla esimerkiksi Energiaviraston palvelussa sahkonhinta.fi.

Ota käyttöön myös OmaKaira osoitteessa https://omakaira.rovakaira.fi Palvelusta näet helposti tulevaisuudessa käyttöpaikkasi kulutukset sekä laskutilanteen.

Miksi uudessa asunnossani ei ole sähköä?

Muuttoilmoitus pitää tehdä viimeistään kaksi viikkoa ennen muuttopäivää. Tarkista sähkönmyyjältäsi sopimuksen voimaantulopäivä. Jos sähkösopimus on unohtunut tehdä, ole heti yhteydessä valitsemaasi sähkönmyyjään ja tee sopimus. Sopimus ei voi tulla voimaan takautuvasti. Sähkönkytkentä on maksullinen, jos sopimus tulee voimaan samalle päivälle. Seuraavalle päivälle kytkentä on maksuton.

Saat meiltä tekstiviestin sähköjen turvallisesta kytkennästä sopimuksesi ensimmäisenä voimassaolo päivänä. Vastaamalla tekstiviestiin ohjeiden mukaan K-kirjaimella, saat kytkettyä sähköt päälle. Mikäli sopimuksesi on voimassa, etkä ole saanut tekstiviestiä, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Ota käyttöön myös OmaKaira osoitteessa https://omakaira.rovakaira.fi Palvelusta näet helposti tulevaisuudessa käyttöpaikkasi kulutukset sekä laskutilanteen.

Olen muuttamassa asunnosta pois, miten päätän sopimuksen?

Voit irtisanoa sähkösopimuksen sähkömyyjäsi kautta. Rovakaira saa tiedon sähkösopimuksen päättymisestä suoraan sähkömyyjältä, ja päättää verkkopalvelusopimuksen tämän mukaan. Sopimuksettomalta käyttöpaikalta katkaistaan sähköt seuraavana arkipäivänä.

Osoitteeni on muuttunut. Muuttuko Levillä sijaitsevan mökkini laskutusosoite automaattisesti?

Laskutusosoite ei muutu automaattisesti. Voit ilmoittaa osoitteen muutoksesta suoraan sähkömyyjällesi, joka päivittää osoitteen automaattisesti myös verkkosopimukselle.
Voit tarkistaa voimassa olevan postiosoitteesi myös OmaKairasta osoitteessa https://omakaira.rovakaira.fi

Olen ostanut kiinteistön, miten siirrän sähköliittymän?

Sähkön liittymäsopimus ei siirry automaattisesti uudelle omistajalle kiinteistökaupan yhteydessä. Liittymän uutena omistajan voit ilmoittaa sähköliittymän siirrosta liittymänsiirtolomakkeella.

Voinko tehdä sähkösopimuksen Rovakairan kanssa?

Rovakaira ei myy sähköä. Verkkopalvelusopimus Rovakairan kanssa muodostuu automaattisesti, kun teet sähkösopimuksen valitsemasi sähkömyyjän kanssa.

Sähkönmyyjiä voit vertailla esimerkiksi Energiaviraston palvelussa sahkonhinta.fi.

Olen myynyt kiinteistön, mitä minun pitää tehdä?

Kiinteistön uusi omistaja vastaa sähköliittymän siirtoilmoituksesta verkkoyhtiölle. Tarvittaessa voit päättää sähkönmyyntisopimuksesi sähkönmyyntiyhtiösi kautta. Rovakairan verkkopalvelusopimus päättyy automaattisesti sähkösopimuksen mukaan.

Laskutus

Mistä näen laskuni?

Laskut löytyvät helposti OmaKairan kautta osoitteessa https://omakaira.rovakaira.fi
Palvelussa voit myös tarvittaessa siirtää laskun eräpäivää, mikäli eräpäivä ei ole vielä mennyt.
E-laskut näet suoraan verkkopankissasi saapuneet e-laskut sivulla.

Miten voin siirtää laskun eräpäivää?

Laskut löytyvät helposti OmaKairan kautta osoitteessa https://omakaira.rovakaira.fi
Palvelussa voit myös tarvittaessa siirtää laskun eräpäivää, mikäli eräpäivä ei ole vielä mennyt.
Eräpäivän siirto e-laskulle verkkopankissa pitää tehdä itse, edellyttää lisäksi eräpäivän siirron OmaKairassa. Eräpäivän jälkeen laskulle kertyy korkokulua.

Voinko tehdä e-laskuvaltuutuksen teidän kauttanne?

E-lasku tehdään verkkopankissa omilla verkkopankkitunnuksilla. Kirjaudu sisään ja etsi valikosta e-lasku. Hae laskuttaja Rovakaira Oy. Laskun tunnistetieto on laskusta löytyvä asiakasnumero ja laskun viitenumero. Saamme tiedon e-laskuvaltuutuksesta suoraan pankiltasi.

Miten ilmoitan yrityksen verkkolaskuosoitteen?

Ilmoita yrityksen verkkolaskutustiedot ja muutokset kirjallisesti sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu@rovakaira.fi tai yhteydenottolomakkeella.
Voit myös ilmoittaa verkkolaskuosoitteen OmaKairassa viestit osiossa osoitteessa https://omakaira.rovakaira.fi
 

Voiko sähkölaskun saada sähköpostiin?

Valitse ympäristöystävällisempi sähköinen lasku! Voit tilata sähköpostilaskun lomakkeella.

Sain Rovakairalta tekstiviestin myöhässä olevasta laskusta. Mitä teen?

Lähetämme henkilöasiakkaille tekstiviestimuistutuksen erääntyneestä laskusta, ennen kun lasku on siirtynyt perintäyhtiölle. Vältyt huomatuskuluilta, kun maksat erääntyneen laskun heti tekstiviestin saatuasi.

Sähköni on katkaistu maksamattomien laskujen takia. Mitä teen?

Rovakairan erääntyneiden laskujen perinnästä vastaa Ropo. Mikäli sähköt on katkaistu erääntyneiden laskujen vuoksi, voit sopia maksumenettelystä Ropo Capitalin kanssa tai maksaa avoimet laskut kätevästi MyRopo-palvelussa. Kytkemme sähköt takaisin, kun saamme Ropolta ilmoituksen kytkennästä.

Saat meiltä tekstiviestin sähköjen turvallisesta kytkennästä. Vastaamalla tekstiviestiin ohjeiden mukaan K-kirjaimella, saat kytkettyä sähköt päälle.

Liittymät

Tarvitsen sähköt alkavalle omakotitalon rakennustyömaalle

Liittymissopimuksen teosta toimitukseen toimitusaika kesäisin on kahdeksan viikkoa ja talviaikaan 1.10 – 30.4. kaksitoista viikkoa. Tee liittymissopimus hyvissä ajoin ennen sähkön tarvetta. Lue lisää liittymän tilauksesta.

Miksi uutta liittymää ei ole kytketty?

Varmistathan, että sähköurakoitsijasi on tilannut kytkennän toimittamalla mittarointilomakkeen vähintään 14 vrk ennen toivottua kytkentää, ja jokaisella käyttöpaikalla on voimassa oleva sähkösopimus.

Perin kiinteistön, johon kuuluu sähköliittymä. Pitääkö siitä ilmoittaa?

Sähköliittymä ei siirry automaattisesti uudelle omistajalle. Ilmoita sähköliittymän siirrosta liittymänsiirtolomakkeella.

En tarvitse enää sähköä kiinteistöllä, mitä teen?

Voit joko siirtää sähköliittymän ylläpidolle tai purkaa liittymän. Sähköliittymä voidaan purkaa, jos et tarvitse sähköä kiinteistöllä. Ennen sähköliittymän purkamista on hyvä varmistaa, että tontilla ei ole tarvetta sähköille myöskään tulevaisuudessa. Jos tontille tarvitaan sähköä tulevaisuudessa, kannatta liittymä siirtää ylläpidolle.

Voit irtisanoa sähköliittymän tai siirtää sähköliittymän ylläpidolle asiakaspalvelumme kautta.

Haluan suurentaa pääsulaketta, mitä teen?

Suurentaaksesi sähköliittymän kokoa tarvitset lisäliittymissopimuksen, jonka voit tilata asiakaspalvelumme kautta. Teemme mahdolliset muutokset sähköverkkoon liittymispisteelle saakka, jonka jälkeen sähköurakoitsijasi tekee tarvittavat muutokset sekä vaihtaa sulakepohjat. Urakoitsija ilmoittaa pääsulakkeen muutoksesta verkkoyhtiölle mittarointilomakkeella.

Sähkökatkot ja korvaukset

Milloin olen oikeutettu korvaukseen sähkökatkosta?

Verkkoyhtiö maksaa asiakkaalle sähkökatkon pituudesta riippuvan korvauksen. Vakiokorvaus maksetaan asiakkaalle automaattisesti. Korvausrajat löytyvät täältä.

Sähkökatkosta johtuen pakasteet sulivat, korvaako verkkoyhtiö?

Verkkoyhtiö ei voi taata sataprosenttista sähkön saantia. Siksi verkkoyhtiö ei ole sähkömarkkinalain mukaan korvausvelvollinen sähkökatkon aiheuttamista välillisistä vahingoista.

Sähkökatko rikkoi tietokoneeni, kuka korvaa?

Suomessa myynnissä olevien sähkölaitteiden tulee kestää normaalit sähkökatkokset kaikissa käyttötilanteissa. Mikäli laite vaurioituu sähkökatkoksen seurauksena, kyse on laitteen viasta, josta vastaa laitteen myyjä tai maahantuoja.

Joskus verkossa esiintyy vikatilanne, jossa asiakkaalle tulee sähkö, mutta nollajohdin on katkennut. Tämä ns. nollavika aiheuttaa suurta jännitteen vaihtelua, joka rikkoo sähkölaitteita. Nollaviasta aiheutuneet laitevauriot verkkoyhtiö korvaa. Verkkoyhtiö tietää joko järjestelmän kautta tai paikan päällä käyden, jos vian aiheuttaja on ollut nollavika.

Lue lisää korvauksista

Miksi en saanut ilmoitusta sähkökatkosta?

Kaikista laajoista vikakeskeytyksistä sekä verkostotöihin liittyvistä työkeskeytyksistä lähetetään tekstiviesti tai sähköpostiviesti, mikäli yhteystietosi ovat ajan tasalla. Voit halutessasi valita saatko ilmoituksen tekstiviestinä ja/tai sähköpostilla. Ilmoita ajantasaiset yhteystietosi yhteydenottolomakkeella.

Voit tarkistaa yhteystietosi OmaKairan kautta osoitteessa https://omakaira.rovakaira.fi
Numeron muuttuessa ilmoita siitä meille OmaKairan viestipalvelun kautta. Muista päivittää yhteystietosi myös sähkönmyyjällesi.
Voit myös ilmoittaa ajantasaiset yhteystietosi https://rovakaira.fi/ota-yhteytta-sivu/yhteydenottolomake/

Sähkönkulutuksen mittaus

Miksi sähköjä ei saa katkaista pääkytkimestä pidemmän poissaolon ajaksi?

Rovakairan tulee saada kaikkiin mittareihin yhteys joka vuorokausi. Jos kiinteistön sähköt katkaistaan pääkytkimestä myös mittarilta katkeaa sähkö. Mittarin luenta ei tällöin enää onnistu. Tämä tulkitaan verkkoyhtiössä mittarin vikatilanteeksi, jolloin asentajamme lähtevät selvittämään vikaa. Pääkytkimen sijaan sähköt tulee katkaista mittarissa olevasta painonapista (kts. mittarinlukuohje tästä). Mikäli mittarissasi ei ole kytkentälaitetta, ota yhteys asiakaspalveluumme.

Miten pystyn seuraamaan kulutustani?

Sähkönkulutustiedot löydät helposti OmaKairan kautta osoitteessahttps://omakaira.rovakaira.fi
Voit seurata omaa sähkönkulutustasi myös datahubin asiakasportaalista https://rovakaira.fi/kulutustiedot/
Lisäksi voit lukea kulutustietoja suoraan sähkömittaristasi. Ohjeet mittarin lukemiseen löydät täältä: ​https://rovakaira.fi/mittarin-lukuohje ​ ja Datahubin asiakasportaaliin pääset tästä: ​https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/datahub/kirjautuminen-datahubin-asiakasportaaliin

Sähkön siirto

Miksi sähkönsiirtoyhtiötä ei voi vaihtaa samalla tavalla kuin sähkön myyjää?

Sähköverkkoliiketoiminta on katsottu Suomessa ns. luonnolliseksi monopolitoiminnaksi. Sähköverkkoihin on sitoutunut iso pääoma ja siksi ei ole katsottu yhteiskunnan kokonaisedun mukaiseksi mahdollistaa rinnakkaisten jakeluverkkojen rakentamista. Verkkoyhtiöiden hinnoittelun kohtuullisuutta valvoo Energiavirasto.

Miksi joudun maksamaan sähkön siirrosta, vaikka en käytä sähköä juuri lainkaan?

Verkkoyhtiö vastaa verkoston ylläpidosta, viankorjauksesta ja kehittämisestä riippumatta siitä käytetäänkö sähköä. Siksi siirtomaksusta yhä suurempi osuus on perusmaksua.

ROVAKAIRA OY

PL 196
96101 ROVANIEMI

Pukinpolku 40 B
96900 SAARENKYLÄ

Y-tunnus: 1637865-7
Vikapäivystys
016 331 6201

Vikapäivystys vastaa ainoastaan vika-asioissa.

Asiakaspalvelu
016 331 6200

Sähköposti
asiakaspalvelu@rovakaira.fi
LASKUTUSOSOITTEET

Rovakairan Verkonrakennus:
www.rvr.fi
© Rovakaira.fi 2025
Tietosuojaseloste | Saavutettavuusseloste
Rovakaira
Made by Tietotalo