Usein kysytyt kysymykset
Muutto
Kun muutat, tee sähkösopimus valitsemasi sähkönmyyjän kanssa vähintään 14 vrk ennen muuttoa. Sinun ei tarvitse ilmoittaa muutosta erikseen Rovakairalle, sillä saamme sähkömyyjältäsi tarvittavat tiedot verkkopalvelusopimusta varten.
Sähkönmyyjiä voit vertailla esimerkiksi Energiaviraston palvelussa sahkonhinta.fi.
Muuttoilmoitus pitää tehdä viimeistään kaksi viikkoa ennen muuttopäivää. Tarkista sähkönmyyjältäsi sopimuksen voimaantulopäivä. Jos sähkösopimus on unohtunut tehdä, ole heti yhteydessä valitsemaasi sähkönmyyjään ja tee sopimus. Sopimus ei voi tulla voimaan takautuvasti. Sähkönkytkentä on maksullinen, jos sopimus tulee voimaan samalle päivälle. Seuraavalle päivälle kytkentä on maksuton.
Saat meiltä tekstiviestin sähköjen turvallisesta kytkennästä sopimuksesi ensimmäisenä voimassaolo päivänä. Vastaamalla tekstiviestiin ohjeiden mukaan K-kirjaimella, saat kytkettyä sähköt päälle. Mikäli sopimuksesi on voimassa, etkä ole saanut tekstiviestiä, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.
Voit irtisanoa sähkösopimuksen sähkömyyjäsi kautta. Rovakaira saa tiedon sähkösopimuksen päättymisestä suoraan sähkömyyjältä, ja päättää verkkopalvelusopimuksen tämän mukaan. Sopimuksettomalta käyttöpaikalta katkaistaan sähköt seuraavana arkipäivänä.
Laskutusosoite ei muutu automaattisesti. Voit ilmoittaa osoitteen muutoksesta suoraan sähkömyyjällesi, joka päivittää osoitteen automaattisesti myös verkkosopimukselle.
Sähkön liittymäsopimus ei siirry automaattisesti uudelle omistajalle kiinteistökaupan yhteydessä. Ilmoita sähköliittymän siirrosta liittymänsiirtolomakkeella.
Rovakaira ei myy sähköä. Verkkopalvelusopimus Rovakairan kanssa muodostuu automaattisesti, kun teet sähkösopimuksen valitsemasi sähkömyyjän kanssa.
Sähkönmyyjiä voit vertailla esimerkiksi Energiaviraston palvelussa sahkonhinta.fi.
Laskutus
Rovakairalla ei ole tällä hetkellä käytössä sähköistä kanavaa omien laskujen tarkastelua varten. Tarvittaessa ole yhteydessä asiakaspalveluumme. E-laskut näet suoraan verkkopankissasi saapuneet e-laskut sivulla.
Laskulle voidaan antaa maksimissaan kuukausi maksuaikaa. Eräpäivän siirto e-laskulle verkkopankissa pitää tehdä itse, edellyttää lisäksi yhteydenottoa asiakaspalveluumme. Eräpäivän jälkeen laskulle kertyy korkokulua.
E-lasku tehdään verkkopankissa omilla verkkopankkitunnuksilla. Kirjaudu sisään ja etsi valikosta e-lasku. Hae laskuttaja Rovakaira Oy. Laskun tunnistetieto on laskusta löytyvä asiakasnumero ja laskun viitenumero. Saamme tiedon e-laskuvaltuutuksesta suoraan pankiltasi.
Ilmoita yrityksen verkkolaskutustiedot ja muutokset kirjallisesti sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu@rovakaira.fi tai yhteydenottolomakkeella.
Valitse ympäristöystävällisempi sähköinen lasku! Voit tilata sähköpostilaskun täältä.
Lähetämme henkilöasiakkaille tekstiviestimuistutuksen erääntyneestä laskusta, ennen kun lasku on siirtynyt perintäyhtiölle. Vältyt huomatuskuluilta, kun maksat erääntyneen laskun heti tekstiviestin saatuasi.
Rovakairan erääntyneiden laskujen perinnästä vastaa Ropo Capital. Mikäli sähköt on katkaistu erääntyneiden laskujen vuoksi, voit sopia maksumenettelystä Ropo Capitalin kanssa tai maksaa avoimet laskut kätevästi Ropo Online -palvelussa. Kytkemme sähköt takaisin, kun saamme Ropolta ilmoituksen kytkennästä.
Saat meiltä tekstiviestin sähköjen turvallisesta kytkennästä. Vastaamalla tekstiviestiin ohjeiden mukaan K-kirjaimella, saat kytkettyä sähköt päälle.
Liittymät
Liittymissopimuksen teosta toimitukseen toimitusaika kesäisin on kahdeksan viikkoa ja talviaikaan 1.10 – 30.4. kaksitoista viikkoa. Tee liittymissopimus hyvissä ajoin ennen sähkön tarvetta. Lue lisää liittymän tilauksesta.
Varmistathan, että sähköurakoitsijasi on tilannut kytkennän toimittamalla mittarointilomakkeen vähintään 14 vrk ennen toivottua kytkentää, ja jokaisella käyttöpaikalla on voimassa oleva sähkösopimus.
Sähköliittymä ei siirry automaattisesti uudelle omistajalle. Ilmoita sähköliittymän siirrosta liittymänsiirtolomakkeella.
Voit joko siirtää sähköliittymän ylläpidolle tai purkaa liittymän. Sähköliittymä voidaan purkaa, jos et tarvitse sähköä kiinteistöllä. Ennen sähköliittymän purkamista on hyvä varmistaa, että tontilla ei ole tarvetta sähköille myöskään tulevaisuudessa. Jos tontille tarvitaan sähköä tulevaisuudessa, kannatta liittymä siirtää ylläpidolle.
Voit irtisanoa sähköliittymän tai siirtää sähköliittymän ylläpidolle asiakaspalvelumme kautta.
Suurentaaksesi sähköliittymän kokoa tarvitset lisäliittymissopimuksen, jonka voit tilata asiakaspalvelumme kautta. Teemme mahdolliset muutokset sähköverkkoon liittymispisteelle saakka, jonka jälkeen sähköurakoitsijasi tekee tarvittavat muutokset sekä vaihtaa sulakepohjat. Urakoitsija ilmoittaa pääsulakkeen muutoksesta verkkoyhtiölle mittarointilomakkeella.
Sähkökatkot ja korvaukset
Verkkoyhtiö maksaa asiakkaalle sähkökatkon pituudesta riippuvan korvauksen. Vakiokorvaus maksetaan asiakkaalle automaattisesti. Korvausrajat löytyvät täältä.
Verkkoyhtiö ei voi taata sataprosenttista sähkön saantia. Siksi verkkoyhtiö ei ole sähkömarkkinalain mukaan korvausvelvollinen sähkökatkon aiheuttamista välillisistä vahingoista.
Suomessa myynnissä olevien sähkölaitteiden tulee kestää normaalit sähkökatkokset kaikissa käyttötilanteissa. Mikäli laite vaurioituu sähkökatkoksen seurauksena, kyse on laitteen viasta, josta vastaa laitteen myyjä tai maahantuoja.
Joskus verkossa esiintyy vikatilanne, jossa asiakkaalle tulee sähkö, mutta nollajohdin on katkennut. Tämä ns. nollavika aiheuttaa suurta jännitteen vaihtelua, joka rikkoo sähkölaitteita. Nollaviasta aiheutuneet laitevauriot verkkoyhtiö korvaa. Verkkoyhtiö tietää joko järjestelmän kautta tai paikan päällä käyden, jos vian aiheuttaja on ollut nollavika.
Lue lisää korvauksista
Kaikista laajoista vikakeskeytyksistä sekä verkostotöihin liittyvistä työkeskeytyksistä lähetetään tekstiviesti tai sähköpostiviesti, mikäli yhteystietosi ovat ajan tasalla. Voit halutessasi valita saatko ilmoituksen tekstiviestinä ja/tai sähköpostilla. Ilmoita ajantasaiset yhteystietosi yhteydenottolomakkeella.
Sähkönkulutuksen mittaus
Rovakairan tulee saada kaikkiin mittareihin yhteys joka vuorokausi. Jos kiinteistön sähköt katkaistaan pääkytkimestä myös mittarilta katkeaa sähkö. Mittarin luenta ei tällöin enää onnistu. Tämä tulkitaan verkkoyhtiössä mittarin vikatilanteeksi, jolloin asentajamme lähtevät selvittämään vikaa. Pääkytkimen sijaan sähköt tulee katkaista mittarissa olevasta painonapista (kts. mittarinlukuohje tästä). Mikäli mittarissasi ei ole kytkentälaitetta, ota yhteys asiakaspalveluumme.
Voit seurata omaa sähkönkulutustasi datahubin asiakasportaalista.
Sähkön siirto
Sähköverkkoliiketoiminta on katsottu Suomessa ns. luonnolliseksi monopolitoiminnaksi. Sähköverkkoihin on sitoutunut iso pääoma ja siksi ei ole katsottu yhteiskunnan kokonaisedun mukaiseksi mahdollistaa rinnakkaisten jakeluverkkojen rakentamista. Verkkoyhtiöiden hinnoittelun kohtuullisuutta valvoo Energiavirasto.
Verkkoyhtiö vastaa verkoston ylläpidosta, viankorjauksesta ja kehittämisestä riippumatta siitä käytetäänkö sähköä. Siksi siirtomaksusta yhä suurempi osuus on perusmaksua.