Kesätyöntekijä Erika – asiakkaiden auttaminen oli parasta
Rovakairan asiakaspalvelun kesätyöntekijä Erika Holck opiskelee yliopistossa äidinkielenopettajaksi, ja maisterivaihe häämöttää jo aivan kulman takana. Energia-ala veti puoleensa tälläkin kertaa kun hän mietiskeli mieluista työpaikkaa.
– Viime kesänä olin Baronalla sähkönsiirtoyhtiöiden keskitetyn asiakaspalvelun tehtävissä, ja siitä jäi tosi hyvä mieli. Kun näin Rovakairan ilmoituksen, ajattelin heti, että miksipä ei. Pian hakemuksen jättämisen jälkeen sain soiton asiakaspalvelupäällikkö Kaisa Ylipeuralta ja homma eteni vauhdilla, Erika muistelee.
Parin päivän perehdytyksen jälkeen hän pääsi tekemään heti oikeita töitä asiakkaiden parissa, sillä tekemällähän oppii parhaiten ja kokemusta Erikalle oli jo ehtinyt kertyä.
Rutiineja ja pulmien ratkomista
Erikan kesä Rovakairalla kului asiakaspalvelun arjessa. Työpäivät olivat monipuolisia, mutta rytmi löytyi nopeasti.
– Aamulla tarkistetaan sähköpostit ja käydään läpi järjestelmätehtävät. Sen jälkeen on puhelinaikaa, ja asiakkailta tulee yhteydenottoja laskuista, uusien liittymien tilaamisesta ja monista muista asioista. Iltapäivisin sama jatkuu, ja siinä välissä tietysti kahvitauot ja lounas, Erika kuvailee.
Puhelinpalvelu tuntui tutulta jo aikaisempien kokemusten pohjalta. Erityisesti hän piti järjestelmätehtävistä, kuten kytkentöjen ja katkaisujen hoitamisesta.
– Asiakkaat ovat olleet tosi mukavia. On aina kiva tunne, kun pääsee auttamaan ja ratkaisemaan jonkun pulman.
Kesän kiireet opettivat sinnikkyyttä
Kesäkuussa liittymätilauksia tuli paljon, ja asiakkaat saattoivat yllättyä siitä, että toimitusaika on tyypillisesti noin kahdeksan viikkoa. Näissä tilanteissa tarvittiin sekä tilannetajua että sinnikkyyttä.
– Olen oppinut, että vaikka asia ei heti selviä, se ratkeaa kyllä jossain vaiheessa. Aina löytyy jostain tieto, Erika summaa.
Joskus vastaan tuli kiperämpiäkin tilanteita, mutta niistä selvittiin yhdessä kollegoiden kanssa.
– Kysyin rohkeasti apua ja aina sitä sai. Myös verkkopuolen asiantuntijoilta pystyi kysymään, jos tuli tenkkapoo.
Etätyömahdollisuus – iso plussa
Erika asuu Oulussa ja suurin osa kesätyöajasta hoitui etänä. Aloittaessaan toukokuussa hän työskenteli Rovakairan toimistolla, mutta siitä eteenpäin työt hoituivat kotoa käsin.
– Oli hienoa, että luotettiin ja sai tehdä töitä etänä. Koin olevani osa työyhteisöä ja on ollut helppo kysyä mitä vain, ja aina on saanut vastauksia.
Työyhteisön rentous teki vaikutuksen.
– Rovakairalla on kiva ilmapiiri ja täällä voi olla oma itsensä. Työtä ei mikromanageerata vaan saa tehdä rauhassa. Silti tiesin, että tukea on aina saatavilla, jos sitä tarvitsen.
Erika kertoo oppineensa kesätyön kautta paljonkin asioita, jotka eivät olleet lainkaan tuttuja.
– Ylipäänsä energia-ala on avautunut ihan eri tavalla ja nyt tiedän esimerkiksi mitä kaikkea sähkönsiirtoon liittyy.
Vaikka ura vie todennäköisesti koulumaailmaan, Erika ei sulje pois ajatusta energia-alan töistä myöhemminkään.
– Olen ajatellut, että miksipä ei. Tämä on ollut hyvä kokemus ja voisin hyvin hakea uudestaankin.